Kinderen hebben een onmetelijke creativiteit en energie, daar willen wij graag gebruik van maken. Door ze uit te dagen om het verhaal wat ze willen vertellen in beeld om te zetten. Daarvoor hebben we voor iedere leeftijd een passende workshop.
Voor meer informatie over onze workshops kun je een e-mail sturen naar info@filmcoach.nl of gebruik maken van het contactformulier.
YouTube en vlogs zijn niet meer weg te denken uit de wereld van kinderen. In deze workshop ontdekken ze hoe je op een creatieve manier een vlog kunnen maken. Ze leren over cameragebruik, jezelf presenteren voor een camera, hoe je een vlog interessant of grappig kunt maken en hoe je in de montage alles tot een geheel maakt. Ze onderzoeken de do’s en don’ts van vloggen en hoe je hier mediawijs mee omgaat. Aan het eind van de workshop hebben de kinderen zelfstandig een vlog gefilmd en gemonteerd.
Kerndoelen: 54 en 55
Kinderen bedenken hun eigen filmverhaal en ontdekken hoe ze verschillende filmtechnieken kunnen toepassen die hun verhaal kracht kunnen bijzetten. Aan het einde van de workshop hebben ze zelfstandig een fictiefilm bedacht, gefilmd en gemonteerd.
Kerndoelen: 54 en 55
Een groen scherm wordt vaak in film gebruikt, misschien wel vaker dan je denkt. Kinderen ontdekken hoe deze greenscreen techniek precies in elkaar zit en ze ervaren creatief te denken over een filmverhaal met gebruik van een greenscreen. Zo zetten ze zelf een complete film in elkaar.
Kerndoelen: 54 en 55
Wist je al dat onze ogen van 24 foto’s per seconde bewegend beeld kunnen maken? Kinderen ontdekken dit en meer door verschillende vormen van animatie in film te bekijken en bespreken. Ze denken creatief na over een verhaal en zetten de complete stop-motion animatie zelf in elkaar.
Kerndoelen: 54 en 55
Welkom in de wereld van de hond! We nemen de kinderen mee in het hondenbestaan: wat kan en doet een hond en wat voor geluiden horen hierbij? Tijdens de workshop worden ze uitgedaagd te kijken vanuit de beleveniswereld van een hond. Zo ontdekken kinderen spelenderwijs de wereld vanuit een ander (camera)perspectief en kunnen ze het ‘kijken als een hond’ met de camera toepassen. Aan het einde van de workshop heeft ieder groepje een eigen filmpje van hun hondenavontuur gemaakt.
Kerndoelen: 54 en 55
Wat zou jij doen als je baas zou zijn van het journaal? Leerlingen ontdekken hoe ze op een creatieve manier een reportage kunnen maken. En hier mediawijs mee om te gaan: wat is nepnieuws en wat is echt nieuws? Ze leren over cameragebruik, jezelf presenteren voor een camera, wat een bericht tot nieuws maakt en hoe je in de montage alles tot een geheel vormt. Aan het eind van de workshop hebben de leerlingen zelfstandig een reportage gefilmd en gemonteerd.
Ook mogelijkheden voor een lessenserie: hierin maken leerlingen een wekelijks journaal. De tijd van de (digitale) nieuwsbrief is voorbij, laat leerlingen zelf via beeld vertellen wat het nieuws op school is!
Kerndoelen: 54 en 55
Waar vroeger alleen het journaal en kranten nieuws verspreiden, is er nu op internet overal nieuws te vinden. Waaronder ook nepnieuws. In deze workshop gaan kinderen video’s en foto’s bekijken en beoordelen wat echt is en wat nep. Ook onderzoeken ze de gevolgen van nepnieuws. Dan gaan ze zelf aan de slag: ze maken hun eigen nepnieuws.
Kerndoelen: 37 en 38